Mobilny masażysta
Karol Sobczyk

Masaż z dojazdem do domu
Gdynia, Sopot, Rumia, Reda, Wejherowo, Kosakowo, Mosty, Rewa, Koleczkowo i okolice

Kawa
Kawa

Kawa jest jednym z najczęściej pitych napojów. Jedni nie mogą bez niej żyć, inni nie mogą znieść jej zapachu. Powstało wokół niej sporo mitów. Dziś chciałbym wyprostować kilka kwestii. Jeśli lubisz pić kawę, powinieneś wiedzieć jakie ma właściwości, a jeśli demonizujesz kawę i odradzasz ją wszystkim, to się doucz i nie szerz farmazonów. Zapraszam do lektury.

Kawa, a magnez

Do dnia dzisiejszego co jakiś czas słyszę najpopularniejszy mit. „Kawa wypłukuje magnez”. Czy to prawda? Nie.

W wielu badaniach kawa występuje jako jedno z głównych źródeł magnezu w diecie. Filiżanka parzonej lub rozpuszczalnej kawy o pojemności 200 ml zawiera około 7-8 mg magnezu. „Porządne” espresso może mieć nawet 48 mg magnezu. Skąd zatem mit o tym, że kawa wypłukuje magnez?

Po spożyciu kawy przez przynajmniej 3 godziny jest wzmożone wydalanie magnezu wraz z moczem. W jednym z badań okazało się, że w ciągu doby wraz z moczem wydalamy około 4 mg magnezu. Pijąc jedną filiżankę kawy dostarczamy więcej niż wydalamy przez cały dzień. Po wypiciu kawy bilans jest dodatni. Nie wychodzimy na zero, wychodzimy na plus.

W innym badaniu przez dwa tygodnie badani spożywali kawę (18 g ziaren kawy / 450 ml dziennie). Okazało się, że poziom magnezu w surowicy wzrósł o 4,3%.

Inne korzyści

Zawiera witaminy z grupy B (B3, B5, B2, B1 i B4)

Kawa zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typy II

W przeglądzie epidemiologicznym z 2012 roku w jednym artykule możemy przeczytać:

„Badania w ciągu ostatnich dziesięciu lat ujawniły nową wiedzę na temat odwrotnego związku między zwykłym piciem kawy a ryzykiem cukrzycy typu 2. Badanie wskazuje, że ludzie, którzy piją co najmniej 3 filiżanki kawy dziennie rzadziej chorują na cukrzycę i pozytywny wpływ kawy rośnie wraz z ilością kawy w diecie. Nie jest jasne, jaki mechanizm może być odpowiedzialny za takie skojarzenie, ale uwaga skupia się głównie na kofeinie, polifenolach, magnezie.”

Kawa, a konkretniej kofeina wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby Parkinsona i Alzheimera.

Kofeina zawarta w kawie, poprawia pamięć i koncentrację, często również poprawia wyniki treningowe.

Kawa może blokować wchłanianie niektórych pierwiastków.

Oczywiście nie jest to korzyść, ale warto dodać w tym miejscu taką informację. Jak pogodzić potrzebę picia kawy i wchłanianie niezbędnych minerałów? Nie pijcie kawy w okolicach posiłku. Zachowajcie odstęp około godziny przed i po.

Podsumowanie

Kawa jest jednym z tych produktów, które jeśli lubimy, to nie należy z nich rezygnować. Korzyści zdrowotne związane z jej piciem są znaczące.

Dziękuję.

Źródła:

  • Effect of caffeine on circadian excretion of urinary calcium and magnesium. (1994)
  • Coffee Consumption and Cystatin-C-Based Estimated Glomerular Filtration Rates in Healthy Young Adults: Results of a Clinical Trial (2011)
  • Przegl. epidemiol. [Coffee drinking and risk of type 2 diabetes mellitus. Optimistic scientific data]. (2012)
  • „Mity medyczne, które mogą zabić kontra fakty mogące uratować życie” Katarzyna Świątkowska

Dodaj komentarz

O mnie

Cześć! Nazywam się Karol Sobczyk. Jestem masażystą i trenerem personalnym. Zawodowo zajmuję się usuwaniem bólu pleców, a w niektórych przypadkach mogę odmłodzić ciało o kilka lat. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ja Cię lubię, a Ty mnie?

Newsletter

[mailerlite_form form_id=1]

Zapisując się oświadczasz, że zgadzasz się na otrzymywanie maili w ramach Newslettera. Więcej info tutaj.

Szanuję Ciebie, Twoją prywatność i Twój czas. Będę wysyłał Ci wszelkie aktualności, informacje o nowościach i podsumowaniach. W każdym momencie możesz się wypisać z newslettera.

Masaże

Masażysta Karol Sobczyk

0

Od umówienia na masaż dzieli Cię jeden krok

Wypełnij poniższe pola i oczekuj telefonu ode mnie. Skontaktuję się z Tobą w ciągu 48h (zazwyczaj w ciągu 12h)